25 april 2014

FMS Politiek Café | “Eerlijk Werk in Europa”| 1 mei 2014

Foundation Max van der Stoel organiseert donderdag 1 mei een Politiek Café in Maastricht in samenwerking met PvdA Maastricht. U bent hiervoor van harte uitgenodigd!

De Europese verkiezingen komen eraan en één van de belangrijkste onderwerpen die dit keer de gemoederen bezighouden is arbeidsmigratie. Sinds 1 januari 2014 heeft Nederland haar grenzen geopend voor Bulgaarse en Roemeense werknemers en daarmee is de discussie over de grenzen en dilemma’s van vrij werknemersverkeer weer heftig opgelaaid. Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher kondigde zelfs een symbolische Code Oranje af.

Ondanks het feit dat vrij verkeer van mensen en goederen een belangrijke verworvenheid van de EU is, kan het tegelijkertijd gepaard gaan met uitbuiting van buitenlandse werknemers, slechte huisvesting en verdringing. Hoe kunnen we de negatieve effecten bestrijden? Wat betekent dit voor Nederland en Limburg? Wat kan het Europees Parlement er eigenlijk aan doen?
In Maastricht gaan politici, vakbondsvertegenwoordigers, werknemers en ondernemers met elkaar in gesprek over de dilemma’s van arbeidsmigratie. Limburg herbergt veel Oost-Europese arbeidsmigranten en heeft ze ook nodig, maar hoe ziet die realiteit er eigenlijk uit? Kan vrij verkeer van mensen in de EU plaatsvinden zonder dat er – in de woorden van minister Asscher – een “neerwaartse spiraal in de arbeidsvoorwaarden” plaatsvindt? Doe mee met de discussie op 1 mei in Maastricht!

Sprekers zijn onder andere:
–    Kati Piri, nummer 3 op de lijst van PvdA kandidaten voor het Europees Parlement
–    Ellen Hoeijenbos, bestuurder FNV Bouw voor de regio Limburg
–    Gosia Bruins, arbeidspsycholoog en co-auteur van het rapport ‘Onbegrensde arbeidsmigratie: zegen of zorg?’ van de Teldersstichting (denktank VVD)
–    Bert Kersten, Gedeputeerde voor de provincie Limburg met onder andere de portefeuille Arbeidsmarkt

Muzikale intermezzo’s door Mateusz Malcharek en Rachel Solomon

Datum: donderdag 1 mei
Tijd: 19:00 – 22:00 uur met aansluitend een borrel
Locatie: Stayokay in Maastricht
U kunt zich hier aanmelden voor het Politiek Café

Waar ben je naar op zoek?